måndag 23 januari 2023

Lär dig mer om diversifiering, bolagsrisk och vad en ETF är - Investeringsstrategi del 1

Lär dig mer om diversifiering, bolagsrisk och vad en ETF är

I den inledande delen av min investeringsstrategi går jag igenom hur man kan diversifiera sin börsportfölj för att minska risken och undvika den individuella bolagsrisken. 

Diversifiering är en viktig del i byggandet av en börsportfölj och något alla som funderar på att börja spara på börsen bör tänka på. 

Jag förklarar hur jag har valt att diversifiera och mina tankar angående portföljens grund som jag kallar betadelen. Jag reder också ut vad en ETF är och vad som skiljer en ETF från en vanlig fond.

Lär dig diversifiera bort bolagsrisken


Grunden (β) i portföljen

Som jag nämner i min investeringsstrategi innehåller portföljen en alfa- (α) och en beta- (β) del, där betadelen utgör den största delen. Detta är grunden i portföljen och är tänkt att utveckla sig likt index. Betadelen ska vara diversifierad för att eliminera, eller i alla fall minimera individuell bolagsrisk i portföljen. Portföljen bör inte påverkas nämnvärt bara för att ett bolag går dåligt. Det finns såklart en mängd olika fonder, ETF'er och investmentbolag man skulle kunna använda för att uppnå denna breda diversifierade grund. 

Alternativt kan man köpa de underliggande aktierna som indexfonderna har med rätt viktning själv, detta är dock ganska tidskrävande. Detta skulle också innebära en mängd bolag i portföljen och det kan bli svårt att navigera, dyra courtage om du vill öka eller minska viss exponering och i vissa fall kan du inte köpa alla underliggande innehav, ett investmentbolag kan till exempel äga onoterade bolag. Summa summarum, det är enkelt och smidigt att köpa fonder, ETF'er och investmentbolag för att få en bred och diversifierad grund i portföljen även om det nu kostar eventuella förvaltningsavgifter att äga dessa.

Vad är en ETF (Exchange Traded Funds)

Enkelt förklarat är en ETF precis som en fond, i ETF'en finns en mängd underliggande innehav och det finns i dagsläget en hel del att välja på beroende på vad man vill ha för exponering. Tyvärr är det sedan några år tillbaks inte möjligt att köpa amerikanska och kanadensiska ETF'er på ISK-konto på grund av europeiska regelverk. Skillnaden på en ETF och en fond är hur den handlas. En fond tar ofta flera dagar att både köpa och sälja, detta innebär att du inte vet exakt till vilket pris du köper eller säljer fonden. ETF'en handlar du direkt på börsen, precis som du handlar en aktie och betalar courtage, i realtid över marknaden där du direkt kan se vad köp- och säljpriserna är. Jag tror att i framtiden kommer ETF'er helt ta över fondmarknaden.

Indexfonder i min portfölj

PLUS Allabolag Sverige Index (0,4% årlig avgift)

PLUS Småbolag Sverige Index (0,4% årlig avgift)

Nordnet Indeksfond Danmark ESG A (0,2% årlig avgift)

Nordnet Indeksfond Norge (0% årlig avgift)

Nordnet Indeksirahasto Suomi ESG (0% årlig avgift)

Nordnet Indexfond Sverige ESG (0% årlig avgift)

Utdelande fonder i min portfölj

Aktiespararna direktavkastning B (0,31% årlig avgift, det finns en fond med samma namn fast A på slutet, skillnaden är att B-fonden ger utdelningen i kontanter till dig så får du själv välja vad du vill göra med pengarna medans A-fonden automatiskt återinvesterar utdelningen åt dig i fonden. Vilket av alternativ man väljer beror på hur engagerad man själv vill vara i sina investeringar.)

ETF'er i min portfölj

XACT Norden högutdelande (0,3% årlig avgift)

XACT Sverige (UCITS ETF) (0,17% årlig avgift)

Dyr utländsk valuta

Anledningen till att jag har väldigt liten exponering mot utländska marknader beror på den svaga svenska kronan vi haft under 2022 och fortfarande har. Jag tror kronan kommer återhämta sig igen och har därför avvaktat med utländska köp hitintills för att undvika eventuella negativa valutaeffekter på investeringarna.

länkarkivet hittar du flera användbara sidor och verktyg som kan vara till nytta för en privatsparare.




*Notera att allt som skrivs på denna sida är mina personliga åsikter och uppfattningar, jag ger aldrig köp- eller säljrekommendationer på individuella aktier. Alla som investerar i finansiella produkter bör göra sin egen analys. Finansiella tillgångar kan både öka och minska i värde, historisk avkastning ger ingen garanti för framtida avkastning. Kort och gott, det är dina pengar och ditt ansvar att läsa på om riskerna när du investerar*

2 kommentarer:

  1. Hur hittar man EFT i listorna över aktier och fonder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      ETF-utbudet kan skilja sig mellan banker/börsmäklare, precis som fondutbudet. Vissa erbjuder större utbud än andra. Känner man till namnet på ETF'en är det såklart bara att söka på namnet precis som när du söker efter en aktie eller vanlig fond. Jag länkar här till Nordnets och Avanzas ETF-utbud där du kan söka efter en ETF med dina kriterier. Värt att tänka på är att precis som med fonder har ETF'er förvaltningskostnader, vissa är dyrare än andra och det är värt att titta på om en viss ETF har utvecklat sig bättre eller sämre än index över tid, det vill säga, är den värd kostnaden?

      https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/lista.html
      https://www.nordnet.se/marknaden/etf-listor?sortField=yield_1y&sortOrder=descending

      Radera

Populära inlägg