söndag 26 februari 2023

PLUSfonder - Breda indexfonder till låga avgifter

Breda indexfonder till låga kostnader

PLUSfonder skapades av PLUS Asset Management AB (namnändrat från PSG Capital AB) som sedan 2015 utvecklat sin idé om att erbjuda sparare indexfonder med låga avgifter. 

Jag tycker PLUSfonder utmärker sig för bredden i sina indexfonder. Dessutom är de relativt billiga och erbjuder ett bra utbud av indexfonder för den svenska aktiemarknaden. I detta inlägg utforskar vi några av fonderna PLUSfonder erbjuder, deras avgifter samt vad de innehåller. 

I et tidigare inlägg tog jag upp Xact och deras ETF:er som jag har i portföljen. Jag gillar Xact:s ETF:er, men de behöver kompletteras eftersom jag vill åt en bred och diversifierad bas i portföljen.

Innehåller annonslänkar till Nordnet och Avanza*

Breda indexfonder till låga avgifter

PLUS indexfonder har ett hyffsat utbud och deras indexfonder karaktäriseras för att ha en bred exponering. Fondavgifterna är dessutom relativt låga jämfört med andra liknande fonder, dessutom saknar ofta de andra fonderna bredden som PLUS-fonderna erbjuder. Nackdelen är att de är just vanliga fonder och inte ETF:er. Det tar några dagar att köpa och sälja och exakt till vilket pris vet man inte. PLUSfonderna lämnar inte heller några utdelningar. Eventuella utdelningar får du istället del av genom att ditt fondägande ökar i värde.

analys av vem som erbjuder lägst fondavgifter

PLUS Allabolag Sverige 

Ett utmärkt val för mig. I denna fond ingår samtliga bolag som är noterade på NASDAQ OMX Stockholm, ca 330 bolag. Xact's Sverige ETF har i jämförelse bara 60-80 av de största bolagen från Stockholmsbörsen i sin fond. Avgiften för denna fond ligger på 0,2% per år vilket är snäppet dyrare än Xact's jämförelse fond som kostar 0,15% per år. Jag tycker den extra kostnaden är värd bredden av bolag som ingår i fonden. Jag tror inte att det finns någon svensk indexfond med samma bredd till lägre avgift.

PLUS Småbolag Sverige

Jag kompletterar även portföljen med deras småbolagsfond. Fonden innehåller cirka 280 bolag noterade på stockholmsbörsen. Denna fonden har inte med de allra största bolagen utan fokuserar lite mer på de mindre bolagen. Avgiften ligger på 0,4% vilket jag anser vara i högsta laget man bör betala för en indexfond. Xact's småbolagsfond kostar 0,3% men innehåller också betydligt färre bolag, och jag tycker inte bolagen i Xact's fond är speciellt "små" heller.

Hela PLUS fondutbud:

Hela PLUSfonders fondutbud

PLUS Mikrobolag Sverige

Även denna fonden har jag i portföljen för att få lite större exponering mot de mindre bolagen på börsen.

Vill du läsa mer om PLUSfonder eller köpa och sälja dessa fonder kan du göra det på Nordnet, PLUS Småbolag SverigePLUS Allabolag Sverige eller Avanza, PLUS Småbolag Sverige, PLUS Allabolag Sverige.

Du kanske också är intresserad att läsa om Nordnet Fonder. Jag har skrivit ett inlägg om dessa här: Indexfonder till låga avgifter - Eller helt utan avgift eller Xact Fonder som jag skrivit om här: Xact - Börshandlade fonder (ETF'er).

gratis aktiehandel hos Levler tills den 31 mars 2025

*Notera att allt som skrivs på denna sida är mina personliga åsikter och uppfattningar, jag ger aldrig köp- eller säljrekommendationer på individuella aktier. Alla som investerar i finansiella produkter bör göra sin egen analys. Finansiella tillgångar kan både öka och minska i värde, historisk avkastning ger ingen garanti för framtida avkastning. Kort och gott, det är dina pengar och ditt ansvar att läsa på om riskerna när du investerar*


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Populära inlägg