tisdag 21 februari 2023

Xact Norden Högutdelande med flera - Börshandlade fonder (ETF'er)

Upptäck Xact ETF utbud (börshandlade fonder)

del 1 av min investeringsstrategi tar jag upp vad en ETF är. Den stora fördelen med börshandlade fonder (ETF'er) jämfört med en vanlig fond är att man snabbt kan ombalansera, köpa eller sälja sina innehav då de handlas på börsen precis som en aktie. En vanlig fond tar ofta flera dagar att köpa eller sälja och du vet inte till vilket pris du kommer att köpa eller sälja för.

Xact är ett varumärke som förvaltas av Handelsbanken Fonder AB och är idag den största utgivaren av ETF'er i Norden. Xact erbjuder bland annat en kontant högutdelande ETF där du får både diversifiering och utdelningar: Xact Norden Högutdelande.

Innehåller annonslänkar till Nordnet och Avanza*

Börshandlade fonder (ETF:er)


Xacts utbud

Jag tycker Xact's utbud av ETF'er är enkla och framförallt prisvärda jämfört med både andra ETF'er och traditionella fonder. På den negativa sidan har Xact bara svenska och nordiska ETF'er. Det går alltså inte att handla någon global ETF hos Xact. För egen del gör detta inget i dagsläget, då den svaga kronan gör att det inte är aktuellt för mig att för tillfället köpa värdepapper i utländsk valuta. Hela Xact's utbud kan du se på nedan bild.

XACT:s ETF-utbud

Lägg märke till att Xact erbjuder ETF'er för både bear och bull marknad, dessa har även en viss hävstång. Jag har tagit upp innebörden av bear och bull samt förklarat hävstångseffekten i del 5 av investeringsstrategin.

Jag äger själv XACT Norden Högutdelande (UCITS ETF) (0,3% förvaltningsavgift) och XACT Sverige (UCITS ETF) (0,17% årlig avgift). ETF'erna ger mig en bred exponering mot svenska och till viss del nordiska aktier samt utdelningar vilket passar bra för mig och förmodligen många andras portföljer om man vill åt denna exponering. Förvaltningskostnaden är dessutom låg jämfört med de flesta andra liknande fonder och ETF'er.


XACT Norden Högutdelande (UCITS ETF)

XACT Norden Högutdelande följer utvecklingen på nordiska stabila och utdelande bolag. Fonden speglar Handelsbanken Nordic High Dividend Low Volatility Criteria Index som består av 45 bolag som uppvisat utdelning i kombination med historiskt låg volatilitet i aktien. Fonden lämnar kontant utdelning med målsättning att spegla utdelningarna i underliggande bolag. Utdelningstillfällen sker normalt i mars, maj, september och november. Detta är en fond som placerar med särskilda hållbarhetskriterier. I skrivande stund är direktavkastningen ca 5%. Det härliga med ETF'en är att jag behöver spendera mindre tid själv till att leta efter utdelningsaktier som jag tycker är bra och ger mig riskspridning. ETF'en rankar aktier efter utdelning och volatilitet, därefter plockas de 45 bolag med bäst ranking in i ETF'en. Jag tycker denna ETF ger en bra diversifiering av utdelningsaktier till en förvaltningskostnad om 0,3%. Alla innehav i ETF'en hittar du här.


XACT Sverige (UCITS ETF)

XACT Sverige är en Svanenmärkt börshandlad indexfond och har som mål att följa utvecklingen i indexet SIX Sweden ESG Selection Index GI så nära som möjligt. Indexet består av stora och medelstora svenska bolag vilka möter hållbarhetskraven i indexet. Hållbarhetskraven innebär dels att bolag med höga hållbarhetsbetyg ingår (väljs in), dels att bolag som är involverade i kontroversiella verksamheter inte får ingå (väljs bort). Läs mer om Svanenmärkta fonder på svanen.se/spararen. Fonden lämnar normalt utdelning i juni varje år. Målsättningen är att årligen dela ut 4% av andelens värde vid tidpunkten för fondbolagets beslut om utdelning. Utdelningen kan dock bli både lägre och högre. Grunden för utdelning är utdelningarna i underliggande bolag. Detta är en fond som placerar med särskilda hållbarhetskriterier. Med detta innehavet slår jag alltså två flugor i en smäll. Dels får jag en bred index exponering och även en viss utdelning till en låg förvaltningskostnad på 0,17%. I dagsläget ligger direktavkastningen på cirka 3,6%. Hela ETF-innehavet kan du se här.

Fonderna går att köpa och sälja hos NordnetXACT Sverige (UCITS ETF)XACT Norden Högutdelande (UCITS ETF) och Avanza. Här kan du också hitta mer information om fonderna.

Ett alternativ, eller komplement, till Xact Norden Högutdelande skulle kunna vara fonden Aktiespararna Direktavkastning. Du hittar mitt inlägg om denna fonden här: Högutdelande aktiefond - Aktiespararna Direktavkastning A och B

*Notera att allt som skrivs på denna sida är mina personliga åsikter och uppfattningar, jag ger aldrig köp- eller säljrekommendationer på individuella aktier. Alla som investerar i finansiella produkter bör göra sin egen analys. Finansiella tillgångar kan både öka och minska i värde, historisk avkastning ger ingen garanti för framtida avkastning. Kort och gott, det är dina pengar och ditt ansvar att läsa på om riskerna när du investerar*

2 kommentarer:

Populära inlägg