fredag 17 mars 2023

Veckorapport för vecka 11 - Nya aktieköp, bland annat i Bufab


Så var det dags att runda av ännu en börsvecka, även om det nu är några timmar kvar tills börsen stänger. Veckan har bjudit på rejäla kast, både upp och ned. Det har varit stort fokus på de två amerikanska banker som i förra veckan kollapsade när de drabbades av bankrusning, jag nämnde detta i förra fredagens veckorapport: Veckorapport för vecka 10 - Oro i banksektorn . En bankrusning innebär att ett stort antal av bankens kunder med insatt kapital hastigt väljer att ta ut sina pengar från banken. En bank har ju aldrig tillräckligt med likvida medel att tillgodose allt för många kunder på kort tid eftersom banken i sin tur använder insättningar för att låna ut eller investera i värdepapper. När en bank får slut på likvida medel kollapsar den.

Innehåller annonslänkar till Avanza och Nordnet*

Det var just detta som hände. Banken tvingades sälja värdepapper till stora förluster för att tillgodose sina kunders uttag. Man signalerade även att man behövde göra en nyemission, ta in mer kapital från ägarna. Detta ledde till ännu större oro över att banken inte hade medel att täcka uttagen till sina kunder och kollapsen var snart ett faktum. Amerikanska staten tog över två banker och garanterade insättarna sitt kapital, likt en typ av svensk insättningsgaranti. Bankernas aktieägare ser dock ut att förlora hela sina investeringar. Sånt här kan drabba i princip vilken bank som helst. Det kan räcka med att oro eller misstanke sprids om att banken har eller kommer få problem med att tillgodose kunders uttag. Paniken sprids och uttagen eskalerar, även om oron egentligen varit obefogad blir den snabbt en verklighet när kunderna rusar till banken för att plocka ut sina pengar. Banken får slut på likvida medel och kollapsar. Vill du läsa mer om vad en nyemission innebär hittar du ett inlägg jag skrivit om detta här: Nyemission – Ordet många fruktar.

Bankturbulensen spred sig även till Europa i viss mån. Framförallt den schweiziska banken Credit Suisse som tidigare haft en del problem. Den saudiarabiska storägaren gick ut och sa att de inte var intresserade av att skjuta till mer kapital till banken och oron grodde. Senare på kvällen meddelade den schweiziska centralbanken att man skulle stötta banken med lån vid behov vilket lugnande marknaden något.

Framförallt banker men även fastighetsbranschen har fått se stora nedgångar i veckan.

Jag har passat på att göra en del småköp när nedställen på börsen varit stora. Jag har framförallt fortsatt öka i mina mindre positioner i portföljen som länge legat och väntat på just lägre aktiepriser. Jag har köpt mer aktier i Troax, NCAB, Bufab och Svenska Handelsbanken. Jag passade också på att återinvestera lite utdelningar från SBB, för dessa köpte jag Intrum och några fler SBB. Både SBB och Intrum har vid inköpen legat på cirka 10,5-12,5% direktavkastning.

Jag tänkte skriva några rader om Bufab idag.

Bufab är ett handelsbolag. Bolaget erbjuder lösningar inom inköp och logistik med störst fokus mot komponenter för den industriella sektorn. Exempel på detta är skruvar och muttrar, magneter, elektroniska komponenter samt övriga verktyg och utrustning. Verksamhet innehas på global nivå via flertalet dotterbolag. Bolaget grundades ursprungligen 1977 och har sitt huvudkontor i Värnamo.

Ja, det är inte något krångligt att förstå high-tech bolag precis. Det handlar om att sälja skruvar, muttrar, komponenter och verktyg till den industriella sektorn. Det behöver inte alltid vara så komplicerat för att det ska finnas potential. Bolagets omsättning och vinst är i en stigande trend, data nedan är hämtad från Börsdata och en stapel representerar ett år.

Bolaget är redan ett utdelningsbolag om än direktavkastningen inte är så hög i dagsläget. Jag äger bolaget eftersom jag tror att det finns ytterligare tillväxtpotential. Priset på aktien börjar också se attraktivt ut. Givetvis hade jag gärna betalat mindre för aktierna allt annat lika, men ibland blir kvalitetsbolag aldrig så billiga som man önskar. Jag tar därför tillfället i akt att fylla på innehaven när börsen är stökig och bjuder på breda nedgångar över hela brädet. Positionen är fortsatt ganska liten och det är möjligt att jag ökar ytterligare framöver om tillfälle ges. Jag kommer hålla koll på kvartalsrapporterna så att de uppfyller mina förväntningar, annars får jag omvärdera innehavet och min positiva syn till bolaget. Hela min portfölj hittar du här.

Nedan följer länkar till Avanza och Nordnet där du hittar mer information om Bufab och handel för aktien.

https://www.nordnet.se/marknaden/aktiekurser/16265486-bufab

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/462932/bufab


*Notera att allt som skrivs på denna sida är mina personliga åsikter och uppfattningar, jag ger aldrig köp- eller säljrekommendationer på individuella aktier. Alla som investerar i finansiella produkter bör göra sin egen analys. Finansiella tillgångar kan både öka och minska i värde, historisk avkastning ger ingen garanti för framtida avkastning. Kort och gott, det är dina pengar och ditt ansvar att läsa på om riskerna när du investerar*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Populära inlägg