fredag 3 mars 2023

Veckorapport för vecka 9 - Köpt aktier i NCAB Group

Ännu en vecka där inflationssiffror och räntespekulationer är det som dominerat marknadssentimentet. Men vi har också fått en del positiva indikationer från Kina som visade oväntat starka inköpschefsindex (PMI), vilket är en snabb konjunkturindikator. Detta i spåren av att landet relativt nyligen öppnat upp igen efter de stränga Corona nedstängningar man tidigare haft. Rapportperioden är i stort sett över för denna gång, det finns kanske några eftersläntande rapporter kvar.

Innehåller annonslänkar till Nordnet och Avanza*

Jag har i veckan gjort ett mindre köp av aktier i NCAB Group. Jag har sedan tidigare haft en liten bevakningspost i bolaget och nu gjort en mindre påfyllning. Innehavet är fortsatt litet och planen är att göra ett antal mindre köp under årets gång om inget får mig att ändra uppfattning om bolaget.




NCAB Group är verksamma inom mönsterkortstillverkning. Mönsterkort används för kretskort och som delkomponenter i elektronisk utrustning. Idag utvecklar koncernen flera typer av mönsterkort, inkluderat flerlagerskort, radiovågskort, flexkort, samt metallbaskort. Verksamhet innehas på global nivå och kunderna återfinns huvudsakligen bland OEM-bolag samt övriga industriella aktörer. Bolaget grundades 1993 och har sitt huvudkontor i Bromma.

NCAB har ökat sin omsättning och resultat varje år sedan de börsnoterades 2018. Dock var vinsten efter skatt för 2022 något lägre än för 2021. Deras rapport nådde inte heller upp till de förväntningar marknaden hade. Aktien handlades över några dagar efter rapporten ned med cirka 28%. NCAB avyttrade även sin verksamhet i Ryssland under 2022 vilket innebar en nedskrivning. Företaget flaggade även för 2023 som osäkert och utmanande. Aktien har sedan sin börsnotering 2018 gått upp ungefär 660%. NCAB höjde utdelningen med drygt 83% jämfört med föregående år.

Jag tror att 2023 blir osäkert och utmanande för många bolag men mina förhoppningar är att NCAB kommer fortsätta växa i framtiden även om nu 2023 blir utmanande. Jag tycker därför det kan vara en bra tidpunkt att skala in sig under året. NCAB har i dagsläget bara en direktavkastning på 1,9%. Blickar jag några år framåt så hoppas jag att bolaget fortsatt visar god tillväxt, stigande omsättning och vinst samt fortsatta utdelningshöjningar.

Vill du läsa mer om NCAB Group, köpa eller sälja aktien kan du göra det hos Nordnet: https://www.nordnet.se/marknaden/aktiekurser/16874577-ncab-group och Avanza: https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/856458/ncab-group.


*Notera att allt som skrivs på denna sida är mina personliga åsikter och uppfattningar, jag ger aldrig köp- eller säljrekommendationer på individuella aktier. Alla som investerar i finansiella produkter bör göra sin egen analys. Finansiella tillgångar kan både öka och minska i värde, historisk avkastning ger ingen garanti för framtida avkastning. Kort och gott, det är dina pengar och ditt ansvar att läsa på om riskerna när du investerar*





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Populära inlägg