lördag 1 april 2023

Mars portföljsammanfattning

Portföljens utdelningar och utveckling har sammanfattats.

Totala utdelningar i mars: 7133 kr (förväntat 6404 kr)
Portföljutveckling mars: -3,98% (OMXSGI -0,48%)
Portföljutveckling i år: +2,69% (OMXSGI 8,69%)

Aktuella innehav hittar du på portföljsidan.

Samtliga utdelningar för Mars har summerats, utdelningarna för månaden kom in över förväntningarna. Detta beror på en källskatt för 2020 som blev återbetalad. Den hade jag inte räknat med. Jag har också fått justera diagrammet eftersom vissa förväntade utdelningar hamnat under fel månad. Ericsson hade X-dag i mars men utdelningen kommer inte förens i april. Cloettas utdelning hade också hamnat under mars månad av någon anledning. Det är i alla fall justerat nu och förhoppningsvis dyker det inte upp några fler fel i min excelfil.

När jag summerar månaden konstaterar jag att utvecklingen av portföljen inte hängt med jämförelseindex. Detta var ingen överraskning eftersom min övervikt mot bygg- och fastighetssektorn presterat svagt. Vi har haft rejäla nedgångar under månaden, mycket av fokus har legat på de banker som kollapsade i spåren av uttagsanstormningar och orsakade en viss finansoro. Jag skrev lite mer om detta i veckorapporten för vecka elva

Det har överlag varit en negativ månad för både portföljen och index även om sista veckan gav rejäl skjuts uppåt. Under månaden var index som mest ned med cirka 6,5% och portföljen var ned runt 10%. Index avslutar månaden strax under nollan och portföljen på cirka -4%. 

Hitintills i år ligger portföljen på +2,69% vilket inte heller når upp till jämförelseindex som ligger betydligt högre. Men så kan det vara om man använder sig av en alfadel i portföljen. Den blir mer volatil och rörelserna kan bli kraftigare än jämförelseindex både vid upp- och nedgångar som kan ses på min utveckling för i år. Vill man ha en portfölj som inte är lika volatil och utvecklar sig likt index bör man endast använda sig av min betadel av portföljen som ni kan läsa mer om på bloggen: Lär dig mer om diversifiering, bolagsrisk och vad en ETF är - Investeringsstrategi del 1

Innehaven i portföljen är desamma som tidigare men jag har ökat i vissa innehav under månaden, dessa har jag rapporterat om i mina veckorapporter.

Nu blickar vi framåt och hoppas april blir en bättre månad. Utdelningsmässigt är det en månad med hög förväntan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Populära inlägg