fredag 26 maj 2023

Veckorapport för vecka 21 - Amerikanska skuldtaket och oro för ny kinesisk våg av Covid-19


Börsen har i veckan bjudit på en del volatilitet, både upp och ned. Fokus har som vanligt legat på inflation och räntor men det amerikanska skuldtaket har fått mest uppmärksamhet.

Vad innebär då det här skuldtaket och vilka konsekvenser kan det få om politikerna inte kommer överens? Kommer kina återinföra nya stränga restriktioner på grund av den ökade oron för Covid-19? Hur har jag agerat i veckan och mer hittar du i dagens inlägg.

Amerikanska skuldtaket

Det amerikanska skuldtaket är en lagstadgad gräns för hur mycket pengar den amerikanska regeringen får låna för att betala sina räkningar. Detta inkluderar utgifter såsom löner, bidrag och räntor på statsskulden. Om skuldtaket inte höjs i tid kan det leda till att USA inte kan betala sina skulder, vilket skulle kunna få allvarliga konsekvenser för den amerikanska och globala ekonomin.

En potentiell följd av att inte höja skuldtaket är att USA:s kreditvärdighet skulle kunna sänkas, vilket skulle göra det dyrare för landet att låna pengar i framtiden. Detta skulle i sin tur kunna leda till högre räntor och ökade kostnader för hushållen. I dagsläget har USA en AAA rating men i veckan gav kreditvärderingsinstitutet Fitch landet negativa utsikter vilket innebär att det potentiellt kan komma att sänkas framöver.

Det är därför viktigt att kongressen agerar i tid för att höja skuldtaket och undvika dessa potentiella negativa konsekvenser. Detta är såklart en komplex fråga som ofta skapar debatt.

Mina tankar om detta skuldtak

Jag tror personligen att man snart kommer att komma överens och höja skuldtaket vilket borde få den oroliga börsmarknaden att lugna sig något. Nu är jag inte så insatt i frågan och kanske inte begriper ämnet fullt ut. Spontant känns det som någon slags omvänd ränta-på-ränta-effekt. Man lånar alltså pengar för att kunna betala bland annat ränta på befintliga lån. Frågan är hur länge det här systemet fungerar. Det är inte ovanligt att man hör varningar om en eventuell “kollaps” på grund av att vi lever över våra tillgångar (lånade pengar) och att problemen skjuts på framtiden. Hur länge kan man göra det? Kanske i all evighet, kanske inte speciellt länge till. Det är svårt att spekulera i.

Covid 19 på återtåg?

Tro det eller ej, men vi har i veckan också fått nya rubriker om Covid 19. Det är i Kina som det oroas över en potentiell ny våg av spridning som skulle kunna leda till en återgång av striktare regler och eventuella nedstängningar. Vi får se hur det utvecklas men jag är tveksam till att man kommer återgå till de tidigare hårda regleringarna. Priset man skulle få betala för det blir svårt att motivera den eventuella nyttan.

Portföljen

För portföljens del har det inte skett några större förändringar. Jag har gjort några kortsiktiga affärer men har för tillfället en hel del likvider i portföljen och inväntar ett bättre ingångsläge i bolag jag vill äga på längre sikt. Embracer meddelade i veckan att ett avtal värt ett par miljarder dollar inte blir verklighet. Aktien har backat med ca 50% efter nyheten. Jag har endast ett litet innehav i aktien vilket i det närmsta kan ses som en bevakningspost så det har inte påverkat portföljen speciellt mycket. Jag tänker behålla mitt lilla innehav då jag tycker bolaget är intressant om än väldigt svårt att värdera. Jag letar också efter en stabil utdelningsaktie som kan ersätta bortfallet från SBB. Det finns många intressant månadsutdelare på amerikanska börsen men det tar fortsatt emot att handla utländskt med den svaga kronan vi har för tillfället.

Följ mig gärna på sociala medier för att få uppdateringar när jag skriver ett nytt blogginlägg eller diskutera finans och ekonomi med mig:

Facebook: https://www.facebook.com/alltidbalans

Twitter: https://twitter.com/alltidbalans

Instagram: https://www.instagram.com/alltidbalans/



2 kommentarer:

  1. Ska bli spännande att se din månadsrapport för maj. Den måste väl ha påverkats av SBB:s plötsliga fall. De delar väl inte ut något längre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade faktiskt en hel del tur och sålde delar av SBB innan utfallet för kreditbetyg et blev publikt och raset som följde, sålde resten snart därefter. Men heimstadens preferens aktie och andra fastighetsbolag har inte heller rosat marknaden precis. SBB's sista månatliga utdelning blir nu i juni, resten av utdelningen för året blir på ett ännu inte känt datum. Utdelningen är redan klubbad på årsstämman och jag tror inte man kan dra tillbaks ett sådant beslut, framtiden för SBB är dock väldigt oviss.

      Radera

Populära inlägg